-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Kona kommer i september
Hyundai kutter fossilbilene
Av bilmerker med en omfattende fossil- og ladehybridbilportefølje er Hyundai først ute av de store merkene med bare å satse på nullutslippkjøretøyer i Norge.
Cupra, Fiat og Hyundai er mest kjent for sine fossile personbiler, men i Norge er det nå bare elektrisk mobilitet som nå gjelder. For Cupra og Fiat med små volum har valget vært enkelt. Av Hyundais 9044 registrerte biler i fjor, var 658 av dem (Tucson og Santa Fe) ladehybride og storselgere ute i verden.
Med nær 93 prosent av fjorårsvolumet knyttet til de tre elbilene Ioniq 5, Kona og Ioniq, ble Hyundai fra 2023 et rent batterielektrisk bilmerke i Norge, med unntak av at brenselcellebilen Nexo fortsatt befinner seg i prislisten. Men også Nexo er jo elektrisk, med det medbringende kraftverket.
Satser stort
Til tross for alle usikkerhetene knyttet til 2023, satser Hyundai på å levere ut 9000 biler i år, det vil si like mange som i fjor med hovedvekt på Ioniq 5 og broren Ioniq 6. Noen bakhjulsdrevne varianter av Ioniq 6 er allerede i landet, og snart kommer de drøyt 600 forhåndsolgte «First Edition»-utgavene. Utpå våren ventes båtlaster med Ioniq 6 for å dekke et stipulert volum på 2800 biler.
Dagens Kona-generasjon, den historisk viktigste elbilen for Hyundai i Norge med nær 20.000 utleveringer, er på vei ut for å erstattes av en større bil (halvbror til Kia Niro). Produksjonsstart finner sted i august i Tsjekkia med ankomst til Norge tidlig på høsten.
Garantert bestselger
Hyundai-direktør Thomas Rosvold er ikke i tvil om at kommende Kona blir Hyundais bestselger i Norge i 2024. I 2019 registrerte Hyundai 3451 Kona for å toppe dette med 4999 biler året etter.
Neste år utvides også modellprogrammet med Ioniq 7, som blir en større SUV. I tillegg kommer det etter hvert en liten SUV, og det jobbes med å sette i produksjon elektriske varebiler.
En stund snakket Hyundai om å gjøre Ioniq til egen merkevare innen konsernet. Det snakkes det ikke like høyt om nå, Ioniq vil i fortsettelsen være Hyundais elektriske biler på plattform dedikert elbiler, og ikke noe annet.
Ikke Ioniq
Det betyr at 4,35 meter lange nye Kona ikke blir en Ioniq fordi den deler plattform med bensin- og ladehybridbrødre.
En N-utgave av Ioniq 5, et riktig råskinn som får minst 585 hk, men trolig over 600 hk, dukker opp i løpet av året. Ioniq 5 og 6 deler plattform og mye teknologi med Kia EV6, som i GT-versjonen fra i fjor høst yter 585 hk. Lite er sagt om hvor mye teknologi de to GT-bilene deler, men sannsynligvis legger Hyundai på ytterligere noen hk for å overgå Kia.